E-portfoolio

Esimeseks valikteemaks valisin e-portfoolio, sest viimati puutusin sellega kokku oma rakendusliku kõrghariduse omandamisel 2013-2016 aastatel. Mitu head aastat on sellest juba möödas ning nüüd on hea kõike meenutada ning selleks valisin Jenson ja Treueri (2014) artikli “Defining the E-Portfolio: What It Is and Why It Matters.”

Mis siis ikkagi on e-portfoolio?

Artiklis tuuakse välja, et see on tabamatu. Vaatamata sellele, et e-portfooliot kasutavate asutuste arv kasvab pidevalt, ei ole pedagoogid selle ühises määratluses ühel meelel, kuna selle olemus ja kasutusalad on väga erinevad. Mõned peavad seda hiiglaslikuks elektrooniliseks failikapiks. Mõned peavad seda autentse hindamise vahendiks, teiste jaoks on see digitaalne multimeedia CV. Teatud õpetajad võivad määratleda e-portfooliot kui kursuste haldamise tööriista või õppeplatvormi, samas kui teised näevad seda peamiselt ruumina virtuaalse identiteedi loomiseks (Jenson ja Treuer, 2014).

Paul Treuer (2014) oli see, kes mõtles 1996 aastal välja e-portfoolio ning toonna tuvastas ta tarkvaraarendajate jaoks selle neli iseloomulikku omadust:

  1. E-portfooliod pidid olema kasutajate (st üliõpilaste) omanduses ja hallata.
  2. E-portfoolioid tuli kasutada vastutustundlikult, jagades selektiivselt läbimõeldud digitaalset teavet.
  3. E-portfoolioid kavatseti kasutada kriitilise mõtlemise edendamiseks.
  4. E-portfoolioid kavatseti kasutada elukestva õppe edendamiseks.




Treuer (2014) nägi algusest peale e-portfooliot vahendina, mis aitab õpilastel oma õppimist süvendada avatud võrgus. Kuid pärast pikki aastaid kestnud katsetusi ei ta näinud tõendeid selle kasutamise kohta elukestva õppe edendamiseks. Põhjus võib olla selles, et e-portfoolio eesmärk on halvasti mõistetav.

Nähes lahknevust e-portfoolio kasutamise visiooni ja tegelikkuse vahel, võttis Jenson ette uurimisprojekti, et teha kindlaks, kas ükski neljast õppepõhimõttest, eriti see, mis soodustab kriitilist refleksiooni, on saavutatav ka ainult ühe kursusega (Jenson, 2011).

Esimeseks avastas ta, et suur osa kriitilist refleksiooni käsitlevast kirjandusest võrdsustas selle mõiste sellega, mida enamik õpetajaid nimetaks eneseregulatsiooniks (Jenson ja Treuer, 2014).

Kogu uurimistöö tulemuseks tuvastasid autorid viis põhilist õppimisoskust, mis nõuavad suuremat mõtlemise ja iseseisvuse taset, et kasutada e-portfooliot õppevahenditena, milleks need olid mõeldud.

  1. Madalaimal oskustasemel koguvad õpilased asjakohaseid tehisfakte, mis dokumenteerivad nende õppimist.
  2. Veidi kõrgemal tasemel õpilased ise reguleerivad või teadvustavad ja harjutavad käitumist, mis viib õppimiseni.
  3. Järgmisel kõrgemal tasemel peegeldavad nad kriitiliselt, kontekstualiseerides oma õppimise tähenduse ja olulisuse seatud eesmärkide ja väärtussüsteemide kaudu.
  4. Veelgi kõrgemal tasemel integreerivad õpilased oma õppimist, sünteesides oma kogemusi ja kandes neid üle uutesse olukordadesse.
  5. Lõpuks teevad õpilased koostööd kõrgeimal tasemel, tuginedes oma olemasolevatele teadmistele, rakendades neid kogukonnas teistega.

On selge, et õpilased ei omanda neid üha raskemaks muutuvaid oskusi ühe esimese aasta kursusega. Selle eesmärgi saavutamiseks peab selline õpe toimuma kogu õpilaste formaalse haridustee jooksul; rakendamine peab olema kogu ülikoolilinnak hõlmav ja pidev, kuni vajalikud oskused muutuvad harjumuseks. Alles siis omandavad koolilõpetajad oskused, mida nad vajavad, et oma e-portfooliot iseseisvalt õppimiseks kasutada (Jenson ja Treuer, 2014).

E-portfoolio on tööriist oma õppimise dokumenteerimiseks ja juhtimiseks kogu elu jooksul viisil, mis soodustab sügavat ja pidevat õppimist.” (Jenson ja Treuer, 2014)

Kui mõtlen tagasi nendele aastatele kui alustasin ülikoolis portfoolio loomist, siis tekkis ka mul palju küsimusi, milleks seda kõike vaja on. Kuid nüüd võttes lahti oma blogi, kuhu olin oma portfoolio loonud, on väga põnev seda lugeda ja meenutada, mida ja kuidas ma õppisin ning mõnda asja ka uuesti kasutada oma töös, mis on ajaga meelest läinud. Kuid pean tõdema, et kolme aasta jooksul harjumust portfooliot täiendada ka peale ülikooli mulle sisse ei jäänud kahjuks. Kuid nüüd näen ja mõistan selle olulisusest.

Kasutatud allikas

Jenson, J. D., & Treuer, P. (2014). Defining the E-Portfolio: What It Is and Why It Matters. Change: The Magazine of Higher Learning, 46(2), 50–57. https://doi.org/10.1080/00091383.2014.897192



Lisa kommentaar

Design a site like this with WordPress.com
Alustamine